Ksenia Gapchenko

Rusko

Ksenia Gapchenko

producent, režisér, sales agent, creative producer

Holy Culture!

Dokument nás zavádí do vesnických kulturních domů, kde se konají roztodivné kurzy sebeobrany, twerkingu nebo lidového zpěvu. Precizně zachycená dokumentární mozaika plná kreativně zmatených nadšenců. Tragikomický pohled do zákulisí mocných institucí, kde se tvoří kultura pro masy.

The Schubert Effect

A guy called Stanislav Schubert lives some 300 km from the Russian capital in the very heart of Siberia. Schubert is half-German and he is very proud of his origin. His father's passed away a long time ago, and Schubert 's mother raised him on her own. She picked up on her son’s main passion, filmmaking, very early on. He was already operating a camera at the age of 8. His mum took on the role of his producer and assistant camera. Even though his hometown was once the center of Soviet documentary filmmaking, making a career in film in Siberia in what is commonly referred to as the ‘roaring nineties’ in Russian history proved to be impossible. But Schubert never gave up and continued to pursue his dream.
Schubert and his Mom lived in one of the roughest districts. Stanislav’s first films were about the local thugs and bandits. They either pitied him, or respected their own Vertov, either way, they never lay a finger on him.
Today Stanislav Schubert is a well-known public figure in Novossibirsk and beyond. He set up his own movie school. Together with his students he started to dramatize Tarantino, and make war films. The elderly generation of Siberian documentary filmmakers despise Schubert. To them, he is a wannabe obsessed with self-PR who never gets the job done and doesn’t know much about cinema. This might seem true at first sight: Schubert ’s life is weirdly cyclical – whenever he starts something new, he is full of excitement, readily spreading his passion all around; but soon his enthusiasm wears off and he switches to something different. He doesn’t think life’s been too good to him, he often refers to himself as a loser. Together with his students, Schubert gets carried away, distracted from the daily reality, sometimes confusing life and cinema.
The Schubert Effect is an ironic tragicomedy about an amateur filmmaker born in the wrong place at the wrong time.

Amoosed!

Amoosed! je jiný film o přírodě, než na jaký jsme zvyklí v rámci tohoto žánru; film, který aktivuje, aniž by byl aktivistický nebo moralistický; rozesmívá hravým surrealismem a dotýká se srdce. Stavěním losa a člověka proti sobě v těch nejnemožnějších interakcích ukazuje losa jako záhadu, která nezapadá do žádného dosud známého vyprávění či bajek. Jeho hlavní rolí na zemi je pravděpodobně zpochybňovat lidské konání, dovést nás k zamyšlením se nad tím, co děláme a proč? Při střetech lidí s losem se opakuje stále dokola stejný model - jejich počáteční úsilí vždy zcela selže a výsledkem je naprosto změněný lidský hrdina. Los je zvíře-herec a zvíře-bavič, který se snaží probudit nás z letargie a stereotypního myšlení všude, kde se na planetě objeví. Amoosed! nás bere na cestu společně s autorkou a jejím deníkem. V jejím životě se děje něco zvláštního - neustále se jí zjevuje Los - v různých formách a při různých příležitostech. Snaží se jí něco říct? Nemůže jinak než ho následovat. Příběh začíná v Čechách a český příběh a protagonisté nás vedou dál, musíme překročit hranice - stejně tak, jak to dělá i los. Teprve za hranicemi začíná opravdová losí odysea. Toto zvíře a symbol nás provádí Evropou - přes Polsko do Ruska, odtamtud do Švédska, ze Švédska do Norska, a nakonec i daleko za hranice samotné Evropy - do Kanady, kde se losí tajemství a důvod poutě konečně naplní. Na této dlouhé cestě, na všech těch rozmanitých místech a v různých zemích, potkává autorka osoby, hrdiny, kteří mají všichni něco společného: účastnili se všelijakých lidských pokusů s losem nějak naložit, vypořádat se s ním, ovládnout ho. Zatímco los se ale nezměnil ani trochu a zůstal stále tím stejným nedomestikovatelným zvířetem, lidé se po těchto setkáních proměnili zásadně, zanechali svých úmyslů a počátečních snah a uvědomili si, co je smyslem jejich života, odkud pochází a kde jsou teď.

Elevation

Vasyl is a ski jump coach from a children’s sports school. He lives and works in a small village, deep in the Carpathian Mountains. Three wives have left him, unable to understand his life-long devotion to sports and his connection with nature. Several times a year Vasyl ventures into the mountains to spend time in solitude. He believes that unity with nature gives him the strength to psychologically prepare his trainees for competitions, to cope with fear and self-doubt.
At the age of 70, he is trying to grow a new sports star, Zhenya. Immersed with the daily routine of training, my documentary would look into the complex process of preparation for competitions, where falling, disappointing and overcoming oneself is a daily, stressful process on the path to success.

My Russian 90's

After leaving Russia in 2003, I return with my mother to Volgograd. Between an idealized childhood that I carry in my memories, and her painful reality of these harsh time we once lived together, we reminisce about the decade following the 1991 Moscow putsch.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace