Synopse
Marie je fotografka. Pochází z Mikulova. Žije v New Yorku. Za muže má Thomase.
Daleko od Mikulova je portrétem nevšedního vztahu a silného uměleckého partnerství mezi fotografkou Marií Tomanovou a historikem umění, Thomasem Beachdelem. Zároveň je tento snímek portrétem amerického “snu” a americké reality na příkladu mladé Češky, která se rozhodla opustit rodný Mikulov, změnit svůj obor i vzhled a prorazit v extrémně konkurenčním prostředí newyorské fotografické scény.
Prostřednictvím observační metody sledujeme tříletou etapu v osobním i pracovním životě Marie a jejího muže – jejich vášeň a posedlost uměním, neohroženost realizovat vlastní vizi, ale také bezmezné úsilí, které je to stojí. Ano, náš film je také o dřině a ze své podstaty o násilí – na duchu i na těle. Film se tak stává svědectvím o okamžicích, které formují dráhu mladých umělců, se všemi nejistotami a překážkami, jež musí na cestě za svým snem překonat.
Náš film je stejně nespoutaný jako jeho hlavní představitelka. Jedná se o živý příběh a divokost, tak charakteristická pro Marii, se odráží i v našem přístupu k filmovému materiálu a v naší práci s Mariinými fotografiemi. Hektické pasáže střídají pasáže klidu. Marie ztělesňuje nevázanost, Thomas naopak rozvážnost. Ona překypuje talentem, on intelektem. Jejich závislost jednoho na druhém je mimořádná a pro Mariinu tvorbu naprosto zásadní. Bez Thomase by Marie neobjevila svůj talent. Bez jeho podpory by ho dál nerozvíjela. Thomas je Mariiným přítelem, rodinou, pevným bodem v neustále se měnícím newyorském prostředí.
Marie žila v Americe mnoho let ilegálně. Díky svazku s Thomasem se jí otevřela možnost získat potřebné dokumenty a po osmi letech opět vycestovat, navštívit domov a setkat se se svou rodinou v Mikulově. Teprve, až když New York opustí a vrátí se domů, kde čas plyne jinak, respektive – kde se čas jako by zastavil, jí dochází, jak mnoho si od ní New York bral a jak málo vracel.
Marie je daleko od Mikulova.
Daleko od Mikulova je portrétem nevšedního vztahu a silného uměleckého partnerství mezi fotografkou Marií Tomanovou a historikem umění, Thomasem Beachdelem. Zároveň je tento snímek portrétem amerického “snu” a americké reality na příkladu mladé Češky, která se rozhodla opustit rodný Mikulov, změnit svůj obor i vzhled a prorazit v extrémně konkurenčním prostředí newyorské fotografické scény.
Prostřednictvím observační metody sledujeme tříletou etapu v osobním i pracovním životě Marie a jejího muže – jejich vášeň a posedlost uměním, neohroženost realizovat vlastní vizi, ale také bezmezné úsilí, které je to stojí. Ano, náš film je také o dřině a ze své podstaty o násilí – na duchu i na těle. Film se tak stává svědectvím o okamžicích, které formují dráhu mladých umělců, se všemi nejistotami a překážkami, jež musí na cestě za svým snem překonat.
Náš film je stejně nespoutaný jako jeho hlavní představitelka. Jedná se o živý příběh a divokost, tak charakteristická pro Marii, se odráží i v našem přístupu k filmovému materiálu a v naší práci s Mariinými fotografiemi. Hektické pasáže střídají pasáže klidu. Marie ztělesňuje nevázanost, Thomas naopak rozvážnost. Ona překypuje talentem, on intelektem. Jejich závislost jednoho na druhém je mimořádná a pro Mariinu tvorbu naprosto zásadní. Bez Thomase by Marie neobjevila svůj talent. Bez jeho podpory by ho dál nerozvíjela. Thomas je Mariiným přítelem, rodinou, pevným bodem v neustále se měnícím newyorském prostředí.
Marie žila v Americe mnoho let ilegálně. Díky svazku s Thomasem se jí otevřela možnost získat potřebné dokumenty a po osmi letech opět vycestovat, navštívit domov a setkat se se svou rodinou v Mikulově. Teprve, až když New York opustí a vrátí se domů, kde čas plyne jinak, respektive – kde se čas jako by zastavil, jí dochází, jak mnoho si od ní New York bral a jak málo vracel.
Marie je daleko od Mikulova.
Články
21. 3. 2022
Czech Docs: Coming Soon (29. 3.)
V rámci East Doc Platform se 29. 3. od 16:30 hodin v Kině 35 (Francouzský institut v Praze) představí na ostře sledované prezentaci Czech Docs: Coming Soon pět dokončovaných českých celovečerních dokumentů.
číst více