East Doc Market každoročně propojuje tvůrce filmů ze střední a východní Evropy s více než 70 zástupci festivalů, distributory, obchodními zástupci a dalšími profesionály v oboru z celého světa. Během dvou dnů se uskuteční více než 400 pečlivě vybraných individuálních setkání. Filmaři budou prezentovat své projekty ve fázi produkce a postprodukce.
Na letošním East Doc Marketu se můžete těšit na:
The Last Balkan Cowboy (r. Dragana Jurišić, prod. Zlata Filipovic, Anna Rodgers, IRL).
Při pátrání po kultovním hrdinovi Hari Džeksonovi, režisérovi předválečných westernů z Jugoslávie, se výtvarnice a fotografka Dragana Jurišić vydává po stopách jeho příběhu a rozhodne se zrekonstruovat jeden z jeho filmů s využitím místních obyvatel jako herců z obou stran etnického hranice. Vrací se do domova, z něhož utekla, a sleduje ducha země, která už dávno zmizela.
New Adam (r. Máté Takács, Declan McGrath, prod. Judit Sós, Lara Orsoni, Michael Mallie, HU, FR, IRL, UK)
Maďarský filmový střihač Adam Fiers v padesáti letech ztratil kvůli vzácnému onemocnění všechny vzpomínky. Nezbývá mu než se spolehnout na režiséra Máté Takácse, aby si s jeho pomocí vytvořil nový život. Adamův neurolog mezitím odhalí dva předchozí případy, které skončily sebevraždou. Adam je ale rozhodnutý vytrvat a znovu objevit svůj životní příběh.
Divia (r. Dmytro Hreshko, prod. Polina Herman, PL, UA)
Se začátkem vojenské agrese v roce 2014 a invazí Ruska v roce 2022 se stav životního prostředí na Ukrajině markatně zhoršil. Hlavními postavami tohoto observačního dokumentu, který je zaměřený primárně na vizuální a zvukovou stránku, jsou ukrajinská příroda a válka, která přináší zkázu a smrt.
Fiume o Morte! (r. Igor Brzinovič, prod. Vanja Jambrovic, Tibor Keser, HR, IT, SI)
V září 1919 vstoupil do města Fiume (Rijeka) italský básník a vojenský důstojník Gabriele D'Annunzio a vládl mu následujících 16 měsíců, zatímco čekal, až italští politici město připojí k Itálii. Režisér rekonstruuje jednu z nejfotografovanějších událostí předválečného období v ulicích Rijeky za pomoci jejích obyvatel. Příběh je vyprávěn z pohledu protagonistů v místních jazycích z minulosti i současnosti.
Hand to Mouth (r. Zsófia Paczolay, Bálint Bíró, prod. Anna Tóth, Gábor Osváth, HU)
Za posledních deset let se Budapešť výrazně změnila.V některých částech se rozrostla, v jiných vyprázdnila, zpustla nebo se přeskupila. Město, stejně jako tělo žije a pohybuje se jako samostatná entita, dýchá, spotřebovává, vylučuje, tráví a vyměšuje.Protagonisté filmu mají k Budapešti blízký až závislý vztah. Všichni utrpěli kvůli svému životnímu stylu nebo práci nějaký úraz. Jejich fyzická zranění jsou zraněními města.
And Suddenly the Revolution Has a Female Face…(r. Cordelia Dvorák, prod. Sylvia Nagel, DE)
Film zachycující Bělorusko po roce 2020 odhaluje příběhy hrdinek. Zpočátku nesouvisející ženy se spojily v běloruském odboji a čelí věznění a vyhnanství. Navzdory ztrátám roste jejich odvaha proti Lukašenkovu teroru a sjednocuje se s ukrajinským bojem za svobodu uprostřed Putinovy války.
Panic Button (r. Samara Sagynbaeva, prod. Veronika Janatková, KG, CZ)
Režisérka Samara Sagynbaeva dokumentuje, jak se její manžel Ali Toktakunov, jeden z nejvýznamnějších kyrgyzských investigativních novinářů, postavil vládnoucí nomenklatuře tím, že veřejnosti odhalil případ korupce ve vládě. Film pojednává o hodnotě veřejných zájmů, svobody a svobody slova i za cenu obětování soukromého života jedné rodiny.
Last Letters from My Grandma (r. Olga Lucovnicová, prod. Frederik Nicolai, BE, NL, RO, MD)
S touhou dozvědět se víc o své rodině a kořenech se režisérka Olga Lucovnicová vydává do odlehlého města na Urale. Během jejího pátrání a pokusu o navázání kontaktu s minulostí Rusko rozpoutává válku. Režisérka se noří do kolektivní minulosti a zjišťuje, jak její rodina prožívala různé éry Stalina, rozpadu SSSR a nyní válku na Ukrajině.
Pachová stopa (r. Zuzana Piussi, prod. Vít Janeček, CZ)
Psi mohou být vycvičeni k odhalování nemocí, upozorňování na záchvaty, a dokonce i pachové identifikaci při řešení zločinů. Na rozdíl od jiných zemí, kde jsou pouze doplňkové, se pachové důkazy v České republice často stávají rozhodujícím nebo dokonce jediným důkazem vedoucím k usvědčení obviněného, což může mít katastrofální následky.