Piotr Rosołowski

Polsko

Piotr Rosołowski

kamera, režie

Long Gardens. We Have Parted Without War

The war between Armenia and Azerbaijan is over a hundred years old. And like any other war, it has displaced the civilian population, killed countless of innocent people and instilled hatred that would be passed on from generation to generation – until today. It is far from over.

In May 1994, an armistice was concluded between the parties. The agreement is valid to this day but the borders are still closed and the balance of powers remains fragile. The film Long Gardens. We Have Parted Without War tells the story of the inhabitants of two villages, who chose not to surrender to the insanity of war. In 1988, Kerkenj (Armenian) and the Kizil-Shafag (Azerbaijani) were faced with forced migration or worse and so they opted for a peaceful exchange of their villages instead.

The distance between the two villages was 640 km. The heads of the communities were the first to travel to the opposite village to understand the location and to negotiate terms and conditions. They took stock of the houses, inventoried the number of the rooms, trees in the yards, furniture and livestock. Everything was prepared for a new beginning and in 1989, after a long and dangerous journey across the mountains, the people of Kerkenj and Kizil-Shafag moved into their new homes, without loosing a single life to the conflict.

The most difficult aspect of leaving their home was to desert the graves of their ancestors. They concluded an agreement to take care of those graves and as a proof of the fact they exchanged videotapes, which had to be smuggled through Georgia. This civil contract is still valid until today and the archive of video footage is a moving testimony to the commitment both parties have to preserve and respect each other. We will use those videos repeatedly in the movie, to travel back and forth in time.
The film tells its story through the memories of those, who lived through the entire process and document life in the villages today. We will zoom into one family’s life, where emotions and secrets from the past still prevent a mother and her son to come to terms with the present. Arpi (44), a single mother who, in 1989, moved from Azerbaijan to Armenia, where she lived since and raised her son Gegham (25). The boy was born in Armenia. Like most young men his age, he grew up hating the Azeri people. When his mother finally confesses the true identity of his father as an Azeri, the boy is thrown into a deep emotional conflict. Torn between loyalty to his mother and outrage over the betrayal she committed in his eyes, he is yet one more victim of the conflict.

We decided to shoot the whole process of filming – it will be about the present, about us – four filmmakers from Armenia and Azerbaijan, about tentative sympathy arising between us – the voluntary decision to ignore the political narrative of today and jointly create a film about past, present and future of our two nations.

Oma Export

V ponurém bytovém domě v Hamburku žije Petra Kallenbachová se svým synem a svým psem. Petra je osmapadesátiletá německá důchodkyně, baculka s dlouhými blond vlasy, která chodí do divadla a na rockové koncerty. Ráda si čas od času zajde na drink s přáteli nebo na dobré jídlo. Nemůže si však dovolit všechno najednou.
Petra pobírá předčasný, ale neskutečně nízký důchod - jako mnoho dalších německých seniorů. Když zaplatí nájem a základní služby, zbyde jí sotva 100 Eur na jídlo a další výdaje. To sotva stačí na život ve městě jako je Hamburg. Petra odmítá svou současnou situaci přijmout. Patří ke generaci seniorů, kteří zastávají názor, že život nekončí stárnutím. Odchod do důchodu by měl být pouze začátkem nové kapitoly v životě. Rozhodne se proto vše opustit a přestěhovat se tisíce kilometrů do východní Evropy. V Kavarně v Bulharsku se snaží nalézt "lepší" život, po kterém zoufale touží. Líbila se jí představa mít slunce, pláž a největší rockový festival za humny.
Petra se vrhla vstříc dobrodružství v nové kultuře bez znalosti jazyka či obyvatel. Možnost prožití důchodového věku v cizině ji udržuje v pocitu, že žije. OMA EXPORT je povznášejícím a humorným dokumentem, který líčí stárnoucí lidi jako hrdiny a dokazuje, že věk nemusí být překážkou novým výzvám.

Turbo Folk 2.0 (The Second Generation)

Sandra Afrika je srbská performerka, která se snaží prosadit se v "turbo folku", kterému dominuje mafie a silikonem vylepšené ženy kombinující folkovou muziku s elektrickými beaty. Její snaha je provázaná s osobními příběhy hlavní skupiny jejích fanoušků - druhé generace bývalých Jugoslávců (Yugo), kteří v Německu musejí čelit protiimigrantským náladám.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace