Letošní East Silver Market se uskuteční 26. března v rámci East Doc Platfrom. Během tohoto jedinečného filmového trhu pro hotové filmy a hrubé střihy se konají předem naplánovaná osobní setkání pečlivě vybraných tvůrců a klíčových decision-makerů z oboru.
Cílem East Silver Marketu je podpořit distribuci a propagaci projektů v postprodukci, hrubých střihů a hotových filmů ze střední a východní Evropy.
Letos se můžete těšit na tyto projekty:
Blank Page Syndrome (r. Janis Abele, Toms Skele, LV, 2024, 8’)
Esejistický vizuální dokument zkoumá cestu tisku knihy v továrně, kde se každou hodinu tisknou tisíce knih, každou minutu miliony stránek. Tento svět je konfrontován s vnitřním bojem myšlenek spisovatelky, která hledá první větu, kterou by mohla vložit na prázdnou stránku před sebou.
Dakar Sistaz (r. Jan Tesitel, CZ, 2024, 70’)
Dvojčata Aliyyah a Yasmeen Kolocovy jsou závodnice. Toto duo je inspirací pro mladé dívky po celém světě a tvrdě trénuje, protože se hodlá zúčastnit jednoho z nejtěžších závodů, Rallye Dakar. Během důležitého vytrvalostního závodu v Belgii se Yasmeen stane nehoda a poraní si ruku a musí si dát od závodění pauzu. Rychle si uvědomuje, že Aliyyah se stává mnohem výraznější hvězdou, než kdy byla ona.
Do painters die elsewhere? (r. Michał Pietrak, PL, 2024, 72’)
Film sleduje příběh umělce, žijícího ve vlastnoručně postaveném domě. Tajemství jeho umění spočívá ve schopnosti proměnit utrpení v krásu, díky čemuž se jeho život mění v tvůrčí proces. Na druhé straně je pro místní cizincem, jezdí na kole, dělá návrhy vdaným ženám a občas přespává v kapli. Jeho domácí večírky navštěvují herci, malíři, operní a kabaretní zpěváci. Přesto se nedokázal zbavit pocitu osamělosti. Když jeho přítelkyně Eva onemocní rakovinou, Bolko bojuje proti smrti své lásky tím, že pro ni nahrává zvukový deník, aby se mohla "smát, až bude po všem". Když zemře, Bolko v nahrávání pokračuje.
Fakir (r. Roman Ďuriš, CZ, SK, PL, 2024, 83’)
Psychologická cesta Dalibora, mladého Roma z dysfunkční rodiny, odehrávající se ve slovenském slumu. Dalibor s ukradeným dětstvím touží po otcovské postavě ve světě, který přináší neustálý boj o své místo. "Fakír" živě zkoumá syrovou bolest, která vzniká ze zneužívání a traumat.
Flowers of Ukraine (r. Adelina Borets, PL, UA, 2024, 70’)
Děj se odehrává uprostřed kyjevské betonové džungle - obvykle označované jako "čtvrť k přespávání", kde žije 67letá Natalia, místní rebelka, která jako poslední odmítá prodat svůj pozemek. Dne 24. února 2022 Nataliin boj za její maličký pozemek získává úplně nový rozměr a rychle se rozšíří daleko za jeho hranice. Všichni se mění, dokonce i Natalia. Přesto se připravuje na smrt a tančí v pohřebních šatech na zahradě mezi květinami. Zemře tady a nikdo jí to nemůže vzít.
Forest (r. Lidia Duda, CZ, PL, 2024, 84’)
Asia a Marek koupili starý dům nedaleko východní hranice Polska, v nejstarším lese v Evropě. Je to jejich ráj - místo, kde mohou jejich děti vyrůstat v bezpečí, daleko od problémů dnešního světa. Jednoho dne se však v jejich lese objeví uprchlíci. Nevítaní ani v Polsku, ani v Bělorusku. Celá rodina uprchlíkům pomáhá, i když je to proti polským zákonům.
The Guest (r. Zvika Gregory Portnoy, Zuzanna Solakiewicz, PL, FR, QA, 2024, 84’)
Maciek žije v polské vesnici poblíž Běloruska. V zimě roku 2021 se krize na hranicích vyostřuje a celá oblast se stává vojenskou zónou. Jednoho dne Maciekova matka vpustí do svého domu syrského uprchlíka Alhydera. Den ode dne se muži sbližují, zatímco každý den skrývání je pro ně hrozbou, Maciek riskuje, že bude obviněn z pašování uprchlíků a Alhyderovi hrozí, že bude znovu odsunut do Běloruska, což by ho mohlo stát život.
Child of Dust (r. Weronika Mliczewska, PL, VN, SE, 2024, 90’)
Sang, dítě vietnamské války, najde svého biologického otce v USA. Nyní je jeho jediným úkolem setkat se s otcem. Musí projít americkým programem, který mu udělí vízum, jediné pravidlo zní: musí ve Vietnamu nechat svou dceru, protože je jí více než 21 let. Sangova dcera uteče z domova, propadne závislosti na heroinu a opustí svého syna a nechá ho Sangovi a jeho ženě. Protože nemohou nechat vnuka samotného a odjet do Ameriky, musí Sang najít svou dceru a konečně se s ní usmířit. Sangovo setkání s otcem je střetem dvou světů, které jsou navzdory padesáti letům, jež uplynuly od stažení amerických vojsk z Vietnamu, stále poznamenány stigmatem války. Nastartuje tato cesta nový začátek pro obě rodiny?
Object 817 (r. Olga Lucovnicova, BE, 2024, 21’)
Obyvatelé izolované vesnice na Urale vyprávějí o první jaderné havárii v SSSR. Stala se tam v roce 1957, ale byla utajena, protože nedaleká jaderná elektrárna vyráběla atomové zbraně. Vesničané, žijící na radioaktivní půdě, se tak stali vězni vládního tajemství. Kolektivní mlčení vytvořilo mnoho fantaskních příběhů, například o zmutovaném lidském plodu, který se stal legendou o mimozemšťanovi, jemuž místní obyvatelé postavili pomník. Film překračuje jeden obskurní historický moment a stává se postapokalyptickým podobenstvím, které nám umožňuje zamyslet se nad drsnou realitou naší současnosti.
On My Own Terms (dir. Tadeusz Chudy, PL, 2025, 72’)
Paweł (18) a Julka (16) jsou nevlastní sourozenci, kteří žijí v dětském domově. Jsou také nejlepší přátelé, přestože jsou si navzájem protiklady. Paweł je boxer a zuřivě bojuje v ringu. Jakmile však zápas skončí, ukáže se, že je jemný, křehký a zranitelný. Julie naproti tomu nezdolně bojuje za svou nezávislost, je nevyléčitelná optimistka, energická a živá. Julka nečekaně zdědí byt po svém otci. Aby se však stala jeho právoplatnou majitelkou, musí splnit dvě podmínky, především jí musí být osmnáct let. a za druhé, což je méně samozřejmé, musí splatit otcův dluh. Julka nabídne svému bratrovi, že by jednoho dne mohli žít společně. Brzy začnou společně snít o vlastním domě a životě podle vlastních představ. Po vstupu do dospělosti se Pavel a Julka musí postavit čelem různým výzvám a řešit zásadní dilemata tentokrát samostatně.
Putin’s Playground (r. Konrad Szolajski, CZ, PL, DE, NO, LV, BG, 2024, 92’)
Dvojice polských filmařů cestuje po střední a východní Evropě a zkoumá případy hybridní války v tomto regionu. Ve filmu představují své pátrání a důkazy, které se jim podařilo získat v Polsku, České republice, Bulharsku, Moldavsku a Lotyšsku. Zjišťují, že zákulisní aktivity speciálních agentů Moskvy probíhají pravidelně nejméně od roku 2013.
Revolution 3.0 (r. Reza Bird, CZ, USA, 2024, 78’)
Exilový filmař Reza Bird v tomto intimním osobním příběhu podporuje íránskou revoluci ze vzdálenosti tisíců kilometrů. Je to cesta nové generace imigrantů, kteří využívají média a technologie k překlenutí propasti mezi Blízkým východem a zbytkem světa.
Ta druhá (r. Marie-Magdalena Kochová, CZ, SK, 2024, 84’)
Dokumentární o dospívání, zodpovědnosti, sesterství a lásce nejen k druhým, ale i k sobě samé. Osmnáctiletá Johana vstupuje do kritického roku svého dospívání. Chce odejít z malého českého městečka, ale v cestě jí stojí něco víc než maturita. Johanin život je do značné míry určován atypickým autismem a mentálním postižením její mladší sestry, které formují každodenní život celé rodiny.
When Harmattan Blows (r. Edyta Wroblewska, PL, 2024, 80’)
Barbaře je 25 let, žije v Akkře, je charismatická, přímá a sebevědomá. Když však fouká dusivý vítr ze Sahary Harmattan, odvane i její odvahu. Spolu s větrem se totiž vracejí i nechtěné vzpomínky. Jako osmiletá dívka sdílela Barbara osud tisíců ghanských dětí, které rodiče poslali na otrockou práci. Mnoho let žila ve světě plném zneužívání, násilí a strachu. S pomocí svého nejstaršího bratra a dobrého přítele, Barbara postupně překonává démony minulosti a nakonec konfrontuje i své rodiče.
Zero Zone (r. Mark Hammond, LT, 2024, 92’)
Zero Zone nás zavede na východní frontu války na Ukrajině, kde koncem roku 2022 ukrajinská armáda statečně osvobozuje vesnice a města od ruské okupace. Film se zde noří do hlubokých ran, které ruská okupace zanechala v životech ukrajinského lidu.
Součástí East Silver Marketu je také pět projektů vybraných ve spolupráci s partnerským festivalem Jeden svět. Projekty budou uvedeny v rámci letošního ročníku festivalu.
Of Caravan and the Dogs (r. Askold Kurov a kolektiv autorů, RU, 2024, 95´, 52´)
Putin připravoval svou zemi na válku dlouho před jejím začátkem. Od roku 2012 byla přijata řada represivních zákonů, které označovaly každého, kdo veřejně nesouhlasil s oficiálním narativem, za "zahraničního agenta". Za těchto okolností se skupina nezávislých ruských médií a aktivistů snaží vzdorovat a pokračovat ve své práci. Hned po invazi se jejich práce stává prakticky nemožnou. Film natočený během jednoho rozhodujícího roku, před invazí a po ní, zachycuje poslední obránce demokracie v Rusku a dává naději na jinou budoucnost.
A Shaman's Tale (r. Beata Bashkirova, Mikhail Bashkirov, FR, US, CZ, 2024, 74´)
V roce 2019 se Alexandr Gabyšev, šaman z Jakutsku, vydává pěšky napříč Ruskem, aby vyhnal démona: Vladimíra Putina. Alexandr, k němuž se na jeho cestě přidávají lidé, kteří věří v jeho cíl, a kterého pronásledují ruské bezpečnostní služby, se stává mluvčím tichých a odlehlých ruských provincií. Zatímco začátek Gabyševova pochodu slibuje šťastnou křížovou výpravu mezi přáteli, šaman je brzy konfrontován se silami, které se vymykají jeho kontrole.
Vězení dějin (r. Matěj Hrudička, Jan Gogola ml., CZ, 2023, 92´)
Bývalou věznici v Uherském Hradišti za protektorátu využívalo gestapo. Po válce se zde konaly lidové soudy a veřejné popravy, později tam byli vězněni a týráni lidé nepohodlní režimu. Věznice svou funkci přestala plnit v roce 1960, bolestivé vzpomínky ale zůstaly vyryty do jejích zdí. Jan Gogola a Matěj Hrudička se paměť jednoho z nejtemnějších míst českých dějin rozhodli zvěčnit těsně před plánovanou rekonstrukcí budovy.
What's to be done? (r. Goran Devic, HR, 2023, 79´)
Željko je vedoucím odborů ve firmě vyrábějící kolejová vozidla. Jeho zástupce spáchal sebevraždu po velkém veřejném protestu proti továrně. Željko je rozpolcen mezi pocitem viny, který cítí kvůli smrti svého přítele, a očekáváním svých kolegů, že povede stávku, která by měla zmařit plány vlády poslat podnik do bankrotu.
Who, If Not Us? Fighting for Democracy in Belarus (r. Juliane Tutein, DE, 2023, 77´)
Dokument přináší jedinečný pohled na boj za demokracii v Bělorusku a na život tří žen po velkých protestech v roce 2020. Tyto protesty byly největší v historii Běloruska, ale Lukašenkův režim je brutálně potlačil. V průběhu celého roku film sleduje tyto výjimečné ženy z různých generací, které všechny nadále neúnavně bojují za demokratické Bělorusko.