East Doc Platform

Program

EAST DOC PLATFORM 2022 - OTEVŘENÝ PROGRAM

Pátek 25. března
Promítání: Filmařův dům
(The Filmmaker's House, režie: Marc Isaacs, Velká Británie, 2020, 75')
19:30 – 21:00
Kino 35, Francouzský institut

Sérioví vrazi aneb cokoli, co souvisí se sexem. To jsou témata, na která by se měl podle producenta režiséra Marca Isaacse zaměřit, pokud chce mít nějakou šanci získat financování. Frustrovaný a neústupný dokumentarista se rozhodne vytvořit film o lidech kolem sebe a s nimi: o dělnících, kteří mu staví nový plot na zahradě, o pákistánské sousedce, o bezdomovci ze Slovenska, kterého se dočasně ujme, a o své kolumbijské hospodyni, která právě přišla o matku. Film začíná jako klasický dokument, ale divák postupně získává pocit, že sleduje scénář. Téma pohostinnosti - aktuální a důležité, ale nijak velkolepé - dostane v závěru nečekaný zvrat, který celý film obrátí naruby. Isaacs tak kritizuje předvídatelnost komerčních dokumentů; na rozdíl od trendu přizpůsobování faktů mediálním formátům předkládá fikci, která se řídí autenticitou. Ukazuje, jak složité může být autorství - a že právě ono vytváří kvalitu.           

Sobota 26. března
Masterclass Marca Isaacse: Umění provokace
10:00 – 11:30
Kino 35, Francouzský institut

Marc Isaacs bude na příkladech konkrétních ukázek ze své tvorby hovořit o významu provokace v jeho filmařském procesu. Kladouce si otázku, co je a může být dokumentární film, ukáže, jak vznikají a rozvíjejí se jeho nápady a jak vznikají filmové obrazy. Isaacs nás vyzve k zamyšlení nad rovnováhou mezi zásahem a náhodou a prozkoumá, jak plánovat spontánnost. Kdy a proč je nutné inscenovat realitu a jak se vyhnout předvídatelnosti v našich filmařských snahách?

Sobota 26. března
Promítání: 1970
(r. Tomasz Wolski, prod. Anna Gawlita - Kijora Film, Polsko, 2021, 71')
19:00 – 20:30
Kino 35, Francouzský institut

Když koncem roku 1970 vypukly v komunistickém Polsku protesty, sešel se ve Varšavě krizový štáb. Krátce poté využila milice své obušky. Padaly výstřely. Prostřednictvím archivních záznamů a animací mohou diváci sledovat různé mechanismy moci. Film 1970 je příběhem o vzpouře vyprávěným ovšem z pohledu utlačovatelů.

Neděle 27. března
Přednáška Mikaela Opstrupa: “Dokumentární film – jediná umělecká forma stojící mimo kontrolu vlastních tvůrců”
9:30 – 11:00
Kino 35, Francouzský institut

Titulem přednášky je citát z nedávno vydané knihy Mikaela Opstrupa The Uncertainty – A book about Developing Character driven Documentary. Ve své přednášce se Mikael bude zabývat touto a dalšími otázkami ze své knihy, se dotkne rozdílů mezi událostmi a příběhy, prezentace ještě neexistujícího filmu a toho, co znamená, že “pitch trailer” není samostatným dílem. Přednáška se zaměří na pitching projektů a s ním související odbočky k různým prvkům dokumentární tvorby obecně.

Neděle 27. března
Promítání a diskuze: Tales of a Toy Horse
(r. Ulyana Osovska, Denys Strashnyy, UA, EE, 2021, 76 min.)
16:30 – 18:30
Kino 35, Francouzský institut
Vstupné: dobrovolné (výtěžek bude věnován na pomoc Ukrajině)
facebooková událost | vstupenky na GoOut

Projekce filmu Tales of a Toy Horse bude příležitostí vstupným libovolné výše podpořit režijní dvojici – Uljanu Osovskou a Denyse Strašnyjho, která zůstává uprostřed války v Kyjevě. Film bude promítán s anglickými titulky. Po projekci bude následovat debata v angličtině na téma aktivismu a dobrovolnictví s Martinem Ocknechtem (Post Bellum) a dalšími pozvanými hosty.

Intimní a poetické cinema verite s animovanými mezihrami odhaluje životní filozofii starého mnicha a umělce, který po mnoho let dodržuje svůj mnišský slib najít v každém dni něco dobrého. Od roku 2014 spojuje duchovní život se sociálním aktivismem a podniká několik cest s humanitární pomocí do Donbasu, kde je jeho slib zpochybňován válečnou realitou.

Neděle 27. března
Dialog Tomasze Wolského a Anny Gawlity: Buď dokumentaristou a přežij
17:00 – 18:30
Konferenční místnost, Francouzský institut

Filmy se dají natočit se třemi kamiony světel, nejlepší technikou, s tuctem i více lidmi a několika asistenty. Lze je však natočit i s minimálním týmem, třeba jen se dvěma lidmi. Je možné takto pracovat a přežít ve filmovém průmyslu? Nebude tím trpět kvalita filmu? Jak obstát v několika rolích současně? Je možné dělat věci jinak a jaké to má výhody a nevýhody? Na příkladech svých filmů budou společně hledat odpovědi producentka Anna Gawlita a režisér Tomasz Wolsky, kteří spolupracovali například na dokumentech Festival, Jezdci na koních, Obyčejná země a 1970). Na příkladu filmu 1970 budou sdílet, jak a proč se v jejich filmografii objevil historický film.

Pondělí 28. března
Keynote: Esther van Messel: Milovat diváky
10:00 – 11:00
Kino 35, Francouzský institut

Milovat publikum může znamenat mnoho věcí a myslím, že je třeba mluvit o všech. Tvůrci, kteří pracují v oblasti vyprávění příběhů, potřebují publikum, které jim udělá jim bude naslouchat. Žádný dopis není určen k nečtení, žádný obrázek není nakreslen, aby byl neviděn, žádný vtip není vyprávěn pro to, aby se mu nikdo nezasmál. My, kdo se živíme vypravěčskou prací, se staráme o to, aby se příběhy byly příběhy dobře vyprávěné a taký, aby byly vidět. Neměli by nás tedy více zajímat také diváci a posluchači našich vyprávění? Samozřejmě,  že ano. Od historických záznamů života v jeskyních až po reklamní přestávky v televizi - všechno jsou to příběhy, které vyprávíme. I tady tento moment zde, I to je příběh. Každý něco nabízí, kždý něco získává a všichni neustále vyprávíme nějaký příběh. Ten můj dnešní je o divácích a o tom, jak je milujeme.

Pondělí 28. března
Panel: Představení rakouského filmového průmyslu
14:00 – 15:30
Kino 35, Francouzský institut

Industry panel představující rakouskou dokumentární krajinu. Přední zástupci rakouského dokumentárního průmyslu vysvětlí možnosti koprodukce, financování a distribuce se sousedními zeměmi střední a východní Evropy. Panelisté: Barbara Pichler (KGP Filmproduktion), Karin Schiefer (Austrian Film Commission), Eva Sangiorgi (Viennale International Film Festival). Moderuje Marion Schmidt (DAE - Asociace evropských dokumentárních filmů).

Pondělí 28. března
Případová studie: Too Close (2022) - Od vývoje k distribuci filmu
16:00 – 17:30
Kino 35, Francouzský institut

Dokumentární vzdělávací workshopy a evropské fondy financující dokumentární filmy jsou nezbytnou součástí strategie producentů ze střední a východní Evropy, zejména při tvorbě politicky angažovaných filmů zabývajících se otázkami lidských práv, ekonomickými, geopolitickými, kulturními, etickými a/nebo společenskými problémy. Ve společné případové studii dvou mezinárodních vzdělávacích workshopů Ex Oriente Film (Ivana Pauerová Miloševičová) a dok.incubator (Andrea Laciaková) spolu s Docs Up Fundem (Alex Szalat) se dozvíme o cestě rumunského projektu Too Close (režiséra Botonda Püsöka), který se spolu sp roducentkou Irinou Malcea zúčastnil v roce 2020 workshopu Ex Oriente Film, workshopu dok.incubator následně v roce 2021 a získal finanční podporu Docs Up Fundu. Diskuse se zaměří na význam vzdělávacích workshopů a fondů pro výrobu autorských projektů v současném klimatu dokumentárního průmyslu.

Úterý 29. března
Prezentace: Czech Docs: Coming Soon
16:30–17:30
Kino 35, Francouzský institut

Co se chystá v českém dokumentu a na co se těšit do budoucna? Pět připravovaných českých celovečerních dokumentárních filmů představí jejich tvůrci a tvůrkyně publiku složenému jak ze široké veřejnosti, tak zejména zástupců předních mezinárodních filmových festivalů, sales agentům, distributorům a dalším filmovým profesionálům. Akce je pořádána ve spolupráci s Asociací producentů v audiovizi (APA). Moderuje Diana Tabakov (DAFilms).

Úterý 29. března
Přednáška Oriane Hurard: Výroba XR - tehdy, dnes a v budoucnu
17:00 – 18:35
Konferenční místnost, Francouzský institut

Co znamená být producentem XR? Narativy založené na technologiích podléhají neustálým změnám, protože hardware, platformy, sítě, systémy financování a související příležitosti se neustále mění. Někdy je to jako loď plná inovací, nadějí a potenciálů pro skutečnou změnu, která hledá přístav. Jaké to bylo vytvářet obsah XR tehdy, jaké je to nyní a jaké by to mohlo být v budoucnu? Nejenže se masivně změnily pracovní postupy, struktury a pracovní profily. Nové technologie vyvolaly otázky, kdo a pro koho obsah vyrábí a jak jej distribuuje. Tato přednáška zavádí do každodenní práce, myšlenek a výzev Oriane Hurard jako seniorní producentky ve společnosti Atlas V.

Úterý 29. března
Promítání a diskuze: Z deště pod okap
(This Rain Will Never Stop, r. Alina Gorlova, UA, LV, DE, QA, 2020, 102 min.)
18:30 – 20:45
Kino 35, Francouzský institut
Vstupné: dobrovolné (výtěžek bude věnován na pomoc Ukrajině)
facebooková událost | vstupenky na GoOut

Režisérka Alina Gorlova zůstává v Kyjevě s kolegy filmaři, pomáhá lidem v nouzi a dokumentuje současnou situaci. Alinu a její kolegy podpoříme zasláním vybraného vstupného. Po projekci oceňovaného filmu (s českými i anglickými titulky) bude následovat debata s Petrou Ezzeddine (FHS UK, Sdružení pro integraci a migraci) a Marií Jelínkovou (FSV UK) na téma migrace z války do války či dvojích standardů migrace.

Válka rozehnala Sulejmanovi do všech světových stran. Jednomu z bratrů se podařilo dostat se do Německa, druhému i s rodinou na Ukrajinu, třetí je v Iráku a čtvrtý zůstal v Sýrii. Zpřetrhané rodinné vazby propojuje postava Andrije, který se snaží navázat kontakt se všemi členy rodiny. Sám se však znovu nachází uprostřed války, v níž se rozhodne pomáhat místním jako dobrovolník Červeného kříže. Dokument sleduje tenkou linii mezi válkou a mírem, tradicí a pokrokem a do kontrastu staví geografickou separaci a rodinnou pospolitost. Ve vizuálně propracovaných a podmanivých černobílých kompozicích představuje obraz člověka, který se stává pouhou tečkou na mapě velkých geopolitických událostí.

Středa 30. března
Pitching: East Doc Forum
9:30 – 13:30
Kino 35, Francouzský institut

East Doc Forum přináší 19 celovečerních dokumentárních filmů ze střední a východní Evropy ve vývoji a produkci, které budou představeny mezinárodním profesionálům a potenciálním sponzorům. Prestižní pitch East Doc Forum v průběhu let přivítal více než 1000 filmařů a podpořil přes 500 dokumentárních projektů, včetně oceněných filmů z klíčových mezinárodních festivalů.

Pouze pro akreditované

Středa 30. března
Panelová debata: Green Filming: Jak natáčet udržitelně
16:00 – 17:00
Kino 35, Francouzský institut

Stále více filmařů a filmařek si začíná uvědomovat, že natáčení filmů může mít výrazný dopad na životní prostředí a lokace, na kterých se odehrává. Pro celý proces, kdy se štáby snaží natáčet udržitelně, redukovat cestování letadlem a dokumentovat svou uhlíkovou stopu, se etabloval pojem „Green Filming“. Nejde už přitom jen o snahu zahraničních filmařů, tuto tendenci začínají sledovat také lokální tvůrci. V panelové debatě, které se mimo jiné zúčastní režisér filmu O mravencích a kobylce Raj Patel nebo tvůrčí tým slovenského dokumentu The Sailor, se filmaři a filmařky podělí o své zkušenosti s udržitelným natáčením – jak tato volba ovlivňovala tvůrčí proces? A můžeme od filmového průmyslu obecně v budoucnu očekávat větší zodpovědnost v environmentálních otázkách?

Středa 30. března
Přednáška Roba Eaglea: Širší pohled: 'Splývající reality'
17:00 – 18:00
Konferenční místnost, Francouzský institut

Rozšířená realita (AR) nám umožňuje buď vylepšit, nebo zastřít prvky naší fyzické reality. S AR se dnes setkáváme všude, od filtrů Zoom po Instagram a Pokemon GO. AR je však pouze digitální nástroj, který rozšiřuje lidskou touhu přetvářet krajinu a vlastní tělo. Rozšiřovat znamená být člověkem. Umělec a výzkumník v oblasti AR Rob Eagle bude tvrdit, že AR je nyní součástí našich moderních komunikačních a mediálních ekosystémů - a je na kulturních tvůrcích a producentech, aby využili její potenciál pro umění a vyprávění příběhů. Podíváme se na nedávné umělecké aplikace AR od dokumentárních filmů přes hry až po současný tanec. Na základě Robovy praxe a výzkumu se také podíváme, kam se tato technologie bude ubírat.

Středa 30. března
Panelová debata: Festivaly 2.0: Jak na diváka v post-covidové době
17:30–18:30
Kino 35, Francouzský institut

Žádné odvětví filmového průmyslu nezůstalo nepoznamenáno pandemií, filmové festivaly nevyjímaje. Jakou mají budoucnost coby platformy pro distribuci filmů, které diváci jinde neuvidí, i jako jedinečná místa pro přímé setkávání filmařů a návštěvníků? Divácké návyky se vlivem VoD platforem a nutných přesunů mnoha festivalů do virtuálního prostředí mění. Jednotlivé festivaly na to musí reagovat a každý to dělá trochu jiným způsobem. V úvodním slovu představí Petr Szczepanik z Katedry filmových studií FF UK divácké průzkumy, na kterých momentálně pracuje. Následovat bude panelová debata se zástupci visegrádských festivalů, kteří se budou bavit o svých způsobech vyrovnávání se se složitou situací a plánech na budoucí ročníky. Panel je pořádán ve spolupráci s Film New Europe a s podporou Mezinárodního visegrádského fondu.

Čtvrtek 31.  března
Prezentace: East Doc Series
10:00–11:00
Kino 35, Francouzský institut

Prezentace East Doc Series nabídne několik nových projektů dokumentárních sérií, které hledají mezinárodní partnery. Vybraní tvůrci představí své připravované dokumentární projekty širokému publiku složenému z filmových profesionálů nejen z Evropy. Jaká témata fascinují filmaře ze střední a východní Evropy? Jaké přístupy volí k vyprávění těchto příběhů? A jak vypadá současná produkce dokumentárních sérií v našem regionu? Přijďte se přesvědčit na prezentaci East Doc Series.

Čtvrtek 31.  března
Prezentace: East Doc Interactive
12:00–13:30
Kino 35, Francouzský institut

East Doc Platform se již od roku 2014 věnuje novým formám dokumentárního vyprávění prostřednictvím workshopu a prezentace East Doc Interactive. Cílem je poskytnout podporu, kontakty a know-how týkající se projektů ve virtuální a rozšířené realitě, ale i dalším interaktivním projektům v podobě aplikací, webu apod. Celkem pět projektů ze střední a východní Evropy se představí odbornému publiku s cílem najít nové partnery a budoucí publikum. 

Pouze pro akreditované

Čtvrtek 31. 3. 2022
KineDok promítání: Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie
14:00–20:30 (335' včetně tří přestávek)
Kino 35, Francouzský institut v Praze

Odpolední filmový maratón s hosty a občerstvením.

Šestihodinová esej o čtyřech částech zkoumá filozofickou optikou dějiny režimů a revolucí, vůdců a mučedníků. Koláž z osobních vzpomínek, inscenovaných výjevů a archivů kolektivní paměti srovnává pražské jaro se sametovou revolucí a ukazuje expozici, kolizi, krizi a katarzi polistopadové společnosti. Nadějí na záchranu demokracie je kreativní smích, rozpouštějící nedotknutelnost a zbytnělá ega představitelů státních institucí. Internet osvobozuje společnost od zastupitelů jako nefunkčního mezičlánku, který brání přímé komunikaci občanů s mocenskými orgány.

„Já vás vidím, dokud vás neuvidím. Jakmile vás uvidím, tak už vás nevidím." Karel Vachek

Čtvrtek 31.  března
Promítání: Země je modrá jako pomeranč
(The Earth Is Blue as an Orange, r. Iryna Cilyk, UA, LT, 2020, 74 min.)
21:00 – 22:30
Kino 35, Francouzský institut
Vstupné: dobrovolné (výtěžek bude věnován na pomoc Ukrajině)
facebooková událost | vstupenky na GoOut

Projekce oceňovaného filmu ukrajinské režisérky Iryny Cilyk, která zůstala na Ukrajině společně se svým dítětem a informuje o aktuálním dění. Vybrané vstupné zašleme filmařce. Snímek s českými a anglickými titulky bude doplněn odborným úvodem.

Společná tvorba vlastního filmu je pro matku a její děti způsobem, jak se vyrovnat s traumaty z války v ukrajinském Donbasu. „Válka je, když někteří lidé střílejí. A další lidé střílejí na lidi, kteří stříleli první,“ vysvětluje nejmladší chlapec z rodiny, který byl v době vypuknutí války v Donbasu na východní Ukrajině v roce 2014 sotva na světě. Jeho matka spolu s dalšími třemi dětmi svůj dům neopustila ani poté, co se ocitly uprostřed válečné zóny. Ukrajinská režisérka Iryna Cilyk zachycuje rodinu ve chvíli, kdy nejstarší dcera Miroslava spolu s matkou a dalšími sourozenci točí svůj vlastní film o tom, co prožili za války. Láska ke kinematografii a pohroužení se do umělecké tvorby osvobozuje od tíživé minulosti a pro Miroslavu předznamenává vytouženou budoucnost filmové kameramanky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace