Logo of category

Training

Ex Oriente Film

Otevřený program

Program přístupný se všemi typy akreditací MFDF Ji.hlava bude probíhat v anglickém jazyce. Přednášky a masterclasses Susanny Baranzhievy a Vitalije Manského budou v ruském jazyce se simultánním tlumočením do angličtiny.

Středa 24. října 2018
16:30 – 18:00  | Hotel Gustav Mahler, Křížová 4
PŘEDNÁŠKA: Úvodní minuty filmu
Přednáší: Thomas Ernst, střihač a scenárista, Německo / Maďarsko
Moderuje: Iikka Vehkalahti

Filmový střih je velmi citlivý proces, jehož cílem je přidělit jednotlivým obrazům význam a zformovat z nich příběh. Střihač Thomas Ernst se bude ve své přednášce tímto procesem zabývat jak z teoretického, tak praktického hlediska a probere všechny fáze, jimiž musí střihači, vypravěči a scenáristé projít, když mají před sebou stovky hodin hrubého materiálu. Thomas nám ukáže s pomocí textů a příkladů z filmů, které sám střihal, jak konkrétně sestříhat úvod filmu, jak představit svůj příběh „v prvních čtyřech minutách“.

Čtvrtek 25. října 2018
10:00 – 11:30 | Hotel Gustav Mahler, Křížová 4
MASTERCLASS: Sean McAllister, režisér, Velká Británie

Sean McAllister obdržel za své dokumentární filmy řadu ocenění a je považován za jednoho z nejvýraznějších současných britských talentů. Již svými prvotními snímky Working for the Enemy či Minders, jež byly nominovány na cenu Royal Television Society Awards, stejně jako průlomovými dokumentárními filmy The Liberace of Baghdad, Japan: A Story of Love and Hate (Japonský příběh lásky a nenávisti) či A Syrian Love Story (Syrská love story), jež získaly mimo jiné hlavní cenu poroty na festivalu Sundance, nepřestává Sean diváky inspirovat, překvapovat a udivovat. V přednášce nám autor představí svůj jedinečný přístup k režii a natáčení dokumentárních filmů. Dozvíme se, jaké to je, natáčet ve své rodné zemi a domovském městě po tolika letech věnovaných tématům a protagonistům z jiných částí světa.

Pátek 26. října 2018
10:00 – 19:00 | Hotel Gustav Mahler, Křížová 4
PŘEDNÁŠKA: Právní otázky mezinárodní koprodukce I., II., III. a IV.
Přednáší: Dr. Stefan Rüll. Asistuje: Mikael Opstrup

Německý právník a specialista na mezinárodní koprodukci a autorské právo Dr. Stefan Rüll nás v sérii přednášek seznámí se základním právním rámcem audiovizuálních projektů, které stojí na mezinárodní spolupráci.

Pátek 26. října 2018
17:00 - 18:30  | bude upřesněno
PŘEDNÁŠKA: Mohou zlomyslné žertíky, nezbednosti a tvořivost změnit běh dějin?
Přednáší: Mike Bonanno, režisér a aktivista, USA

Andy Bichlbaum a Mike Bonanno tvoří dvojici aktivistů známou jako The Yes Men, která již po dvě desetiletí plní stránky amerických novin. Natočili několik hraných filmů. Založili internetovou stránku Action Switchboard, která byla nedávno spuštěna, aby sloužila jako platforma pro participativní přímou akci. Vnášením humoru do smrtelně vážných témat vyvolávají mezi diváky smích a diskuzi. Igor Vamos alias Mike Bonanno, člen věhlasných The Yes Men, bude hovořit a odpovídat na otázky ve své křepké přednášce, která začíná stručnou historií šprýmařů a vývoje společnosti a končí poutavými osobními postřehy nashromážděnými v průběhu více než dvaceti let jeho humorných tvůrčích přímých akcí.

Sobota 27. října 2018
10:00 – 11:30  | Hotel Gustav Mahler, Křížová 4
PŘEDNÁŠKA: Jak oslovit veřejnost pomocí dokumentárního filmu
Přednáší: Joanna Solecka, specialistka na strategii filmového marketingu, Alphapanda, Polsko

Dokumentární snímky jsou vynikajícím prostředkem, jak veřejnost seznámit se závažnými tématy, přimět k dialogu či přispět k řešení důležitých problémů. Tato přednáška se zabývá dokumentárním filmem v dnešní digitálně propojené krajině nových médií. Dozvíme se, jak mohou nová média využívat filmaři, kteří se snaží rozvířit kolem témat svých snímků širší debatu, zvýšit povědomí a zapojení veřejnosti.
Krom tradičních přímých přístupů k zapojení publika lze nesčetnými způsoby využívat nových mediálních nástrojů a platforem k rozproudění diskuze a rozšíření společenského dopadu. Přednáška se zaměřuje na to, jak v průběhu natáčení dokumentů nová média efektivně využívat, abychom přitáhli nové diváky a tím zvýšili společenskou angažovanost a vliv.

Sobota 27. října 2018
12:00 – 13:30  | Hotel Gustav Mahler, Křížová 4
PŘEDNÁŠKA: Příběh naší společnosti – jaké to je řídit malou produkční společnost zaměřenou výhradně na tvůrčí dokumentární filmy. Povolání, či poslání?
Přednášku vede producentka KriStine Ann Skaret, Stray Dog Productions, Norsko/Dánsko

Za doprovodu ukázek z filmů, na nichž spolupracovala, bude KriStine Ann Skaretová hovořit o dokumentech, o tom, jak každý film i režisér vyžaduje svoji vlastní jedinečnou strategii, a jaké to je, dotáhnout tento tvůrčí produkční proces do konce.

Neděle 28. října 2018
15:00 – 17:00  | bude upřesněno
PŘEDNÁŠKA: Pocta Alexandru Rastorguevovi
Přednáší: Susanna Baranzhieva, profesorka a scenáristka, Rusko

Tato přednáška je věnována nedávno zavražděnému režiséru Alexandru Rastorguevovi, který se proslavil především svým dokumentárním snímkem Srok (Období), jenž mapuje ruskou opozici proti Putinovi. Alexander byl zavražděn společně s dalšími dvěma ruskými novináři ve Středoafrické republice, kde podle zpráv předních mediálních agentur sledoval ruskou soukromou vojenskou společnost s vazbami na Kreml.

Neděle 28. října 2018
17:30 –19:00  | bude upřesněno
MASTERCLASS: Vitalij Manskij, režisér, Rusko

Dokumentární snímek Putin’s Witnesses (Svědkové Putinovi) z dílny tohoto ruského autora je portrétem Ruska z jedinečné a netradiční perspektivy. Skládá se výlučně z archivních záběrů natočených režisérem Vitalijem Manským na samém počátku Putinovy prezidentské éry. Režisér nás seznámí s postupem, jakým tyto materiály skládal jako díly mozaiky, aby v této detailní filmové případové studii vytvořil širší obraz celku.

Pondělí 29. října 2018
10:00 – 12:00  | Hotel Gustav Mahler, Křížová 4
PŘEDNÁŠKA: Význam scénáře v dokumentárním filmu
Přednášku vede Susanna Baranzhieva, profesorka a scenáristka, Rusko

Existuje něco takového? A jak je možné jej napsat v kontextu tohoto žánru? Co konkrétně odlišuje dokumentární film od záběru z bezpečnostní kamery? Či dokonce od domácího videa? Či od zpravodajské reportáže? Či od vlogu? Rozdíl je ve scénáři. Každý, kdo někdy sledoval dokumentární film, to pocítil: dějový spád, city, které se v nás probouzí, zaujetí, řemeslo, údiv nad tím, kolik času a úsilí stálo natočit něco podobně úžasného, a přitom zcela SKUTEČNÉHO, vývoj příběhu. Téměř všechno toto prožíváme, protože filmař vyprávějící příběh je ve skutečnosti vypravěč, jenž natáčí film. Vypravěč, který si nejprve napsal scénář. 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace